Nationale Dodenherdenking 2024

Aanstaande zaterdag tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, de koloniale oorlog in Indonesië en van oorlogssituaties en vredesmissies nadien. In ons dorp is de dodenherdenking extra indrukwekkend door de aanwezigheid van de graven van 6 soldaten die op 23 augustus 1943 zijn overleden nadat hun vliegtuig in de polder van Hei- en Boeicop is neergestort.

Vereniging Historisch Lexmond en Hei- en Boeicop heeft in samenwerking met Joost-Jan Kool, Rob van Putten en Martin Zondag een podcast gemaakt. Zij nemen u mee terug in de tijd, naar die donkere dagen van toen. Via onderstaande link kunt u de podcast beluisteren.

Het is en blijft belangrijk dat we richting geven aan de zingeving van herdenken en vieren en het levend houden van de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. Deze podcast is daar een mooie en bijzondere bijdrage aan.

Wij hopen u te zien bij de dodenherdenking om met elkaar te herdenken.

Oranjevereniging Hei- en Boeicop

Dodenherdenking | Zaterdag 4 mei 2024

19:30 uurVerzamelen op de weg bij de begraafplaats
19:40 – 19:50 uur Luiden van de klok op de begraafplaats
19:50 – 20:00 uur  Toespraak en kranslegging door o.a. wethouder Joop van Montfoort
 Last Post
20:00 – 20:02 uurTwee minuten stilte
20:02 uur   Hijsen van de vlaggen
We zingen het Wilhelmus (twee coupletten)
Voordragen dodenherdenkinggedichten door twee basisschoolleerlingen
Kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool leggen rozen bij de graven
20:10 uurSaluutvluchten
Defilé na afloop, met een kopje koffie in de Internos.